5 Psychologie tips om jouw Verkeer een boost te geven

marketing_tips

Social Proof

Men is geneigd om te kijken naar anderen wanneer we in een situatie terechtkomen waarin we niet direct weten hoe we moeten handelen. Wij doen anderen na als we ons onzeker voelen. Als ondernemer kun je hier op inspelen door onder andere reviews en data zoals social media statistieken te tonen op een website. Mocht een potentiële bezoeker twijfelen over een aankoop, dan kan door middel van social proof, een review zorgen voor nét dat extra zetje.

Scarcity Heuristic

Onderzoek heeft aangetoond dat de waargenomen waarde van een product afhankelijk is van de moeite die het kost om het product te bemachtigen. Dit verschijnsel wordt ook wel de scarcity heuristic genoemd, een cognitieve bias. Een product dat slechts beperkt te verkrijgen is, wordt meer geliefd. Of het product daadwerkelijk ook beperkt te krijgen is maakt hierbij niet uit. Het gaat om de waargenomen en geïmpliceerde ‘scarcity’. Zo kun je op je webshop benadrukken dat er nog slechts enkele items op voorraad zijn.

IKEA effect

Het IKEA effect is een cognitieve bias waarbij consumenten een hoge waarde toekennen aan producten die zij deels zélf hebben gecreëerd. Onderzoek heeft laten zien dat men bereid was om zo’n 63% meer te betalen voor meubels die zij zelf in elkaar hebben gezet, dan voor meubels die al klaar waren. Het idee hierachter is dat men het product een hogere waarde toekent omdat ze hier zelf aan hebben gewerkt, en deze moeite in hebben gestoken.

Als verkoper zou je hier op in kunnen spelen door de consument een product bijvoorbeeld zelf samen te laten stellen (denk aan kleur, maat, ontwerpen).

Rhyme-as-Reason Effect

Veel bekende reclame slogans hebben iets gemeen: ze rijmen! Hoewel de kort rijmende slogans vaak ook als ‘irritant’ worden beschouwd, blijken ze erg effectief. Men is eerder geneigd een rijmend statement te geloven. Mogelijk komt dit doordat een rijmende tekst eenvoudiger te verwerken is. Houd dit effect dus vooral in het achterhoofd bij het schrijven van content voor op jouw website!

Anchoring Bias

Het anchoring effect is een cognitieve bias wanneer men voor een bepaalde keuze staat. De keuze die men maakt wordt beïnvloed door een bepaalde referentie (het anker). Men maakt dan een keuze alleen op basis van één specifiek stukje informatie. Als ondernemer kun je je website zo inrichten dat bepaalde aspecten van het product of dienst worden benadrukt. Zorg bijvoorbeeld dat dit stukje informatie op de homepage staat.

Allround Web

Mocht het na het lezen van de blog toch niet zelf lukken, neem dan contact met ons op en besteed het werk uit.
wij hebben als bedrijf erg veel ervaring en zijn daarom perfect voor de opdracht. 

				
					
				
			
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Handige links