Social Proof
Scarcity Heuristic
Onderzoek heeft aangetoond dat de waargenomen waarde van een product afhankelijk is van de moeite die het kost om het product te bemachtigen. Dit verschijnsel wordt ook wel de scarcity heuristic genoemd, een cognitieve bias. Een product dat slechts beperkt te verkrijgen is, wordt meer geliefd. Of het product daadwerkelijk ook beperkt te krijgen is maakt hierbij niet uit. Het gaat om de waargenomen en geïmpliceerde ‘scarcity’. Zo kun je op je webshop benadrukken dat er nog slechts enkele items op voorraad zijn.
IKEA effect
Het IKEA effect is een cognitieve bias waarbij consumenten een hoge waarde toekennen aan producten die zij deels zélf hebben gecreëerd. Onderzoek heeft laten zien dat men bereid was om zo’n 63% meer te betalen voor meubels die zij zelf in elkaar hebben gezet, dan voor meubels die al klaar waren. Het idee hierachter is dat men het product een hogere waarde toekent omdat ze hier zelf aan hebben gewerkt, en deze moeite in hebben gestoken.
Als verkoper zou je hier op in kunnen spelen door de consument een product bijvoorbeeld zelf samen te laten stellen (denk aan kleur, maat, ontwerpen).
Rhyme-as-Reason Effect
Anchoring Bias
Allround Web
Mocht het na het lezen van de blog toch niet zelf lukken, neem dan contact met ons op en besteed het werk uit.
wij hebben als bedrijf erg veel ervaring en zijn daarom perfect voor de opdracht.Â