Is jouw Webshop Social proof?
Tegenwoordig is âsocial proofâ een veelgebruikte beĂŻnvloedingstechniek. Je kunt eenvoudig laten zien hoe goed jouw producten scoren door simpelweg te laten zien dat anderen iets bij jou hebben gekocht. Logisch ook dat we dus allerlei reviews, scores en statistieken te zien krijgen van âklanten die ons voorgingenâ. Social proof werkt! En daarom kun je er maar beter gebruik van maken.
Waarom werkt Social proof?
Als mensen (potentiële klanten) wat onzeker zijn, kijken ze vaak naar anderen voordat ze zelf reageren. De online wereld met platforms zoals Facebook en Instagram maken het mogelijk om social proof nog zichtbaarder te maken. Social proof kan dus een klantenreview zijn, maar ook een betaalde bekende influencer op Instagram of Youtube. Vooral voor de D2C (direct-to-consumer) bedrijven is social proof een interessante tool om in te zetten!
Hoe frame je Social proof?
Je kunt de âsocial proofâ op verschillende manieren presenteren, ook wel âframenâ. Zo kun je aan de ene kant spreken van acties: vele anderen kochten dit product. Of je kunt het hebben over voorkeuren: vele anderen vonden dit product leuk.
Onderzoek liet zien dat het presenteren van de voorkeur van mensen significant meer invloed had dan acties. Consumenten worden dus meer beĂŻnvloed door wat anderen als leuk bestempelden, dan dat wat zij hĂĄdden. Ook bij Youtube videoâs zie je terug dat bezoekers meer beĂŻnvloed worden door het aantal likes (voorkeuren) dan het aantal views.
Social Proof bij jouw Webshop
Ook bij jouw webshop kun je deze manier van framing toepassen. Zo kun je in plaats van
âMeest verkochtâ en âBestsellersâ, âMeest gevraagdâ of âFavorietenâ neerzetten. Zo als met bijna alles zijn dit aanpassingen die je zelf zult moeten testen, en er zijn altijd verschillen in uiteenlopende branches.Je zou bijvoorbeeld met een simpele A/B test kunnen kijken wat het beste resultaat voor jou oplevert!
Benieuwd hoe online marketing ook voor jouw website of webshop kan worden ingezet? Wij denken graag met je mee!