Zoekgedrag na coronacrisis

Zoekgedrag na Corona crisis

 

Zoals u waarschijnlijk al weet, COVID-19 heeft de wereld op zijn kop gezet. Bedrijven hebben zich ineens moeten aanpassen, moeten digitaliseren. Allerlei sectoren moesten sluiten.. Voor online marketeers was het ook schakelen. De omzet was ineens afhankelijk van online campagnes. Naast de impact van het dagelijks leven, is het zoekgedrag ook enorm veranderd. Wat zijn de veranderingen? En wat is de toekomst van bedrijven die tijdens de crisis zoveel hebben geïnvesteerd in online? Was dat het waard? En hoe gaat het nu verder?

 

Er zijn een hoop trends ontstaan na de eerste lockdown in 2020. Deze trends lijken te blijven in het “nieuwe normaal”. Dit zien wij terug in data van de grootste zoekmachine ter wereld: Google. Wij zetten de belangrijkste trends op een rij!

 

Wij zien dat er een aantal zoek interesses stevig zijn gegroeid in 2020, en blijft groeien in 2021. Vooral de zoek interesses “how to”, simple ideas en ideas at home zijn bijvoorbeeld met 200%-300% gegroeid ten opzichte van 2019. Ook werd er veel gezocht onder de onderwerpen die te maken hebben met huis opknappen. Dit is echter niet heel gek, veel mensen moesten thuiswerken of waren meer thuis. Doordat mensen extra vrije tijd thuis hadden, hebben ze meer tijd besteed aan huis.

 

Online shopping en afhaal is erg populair geworden. Horeca moest sluiten en gingen afhaal mogelijkheden verzinnen. Winkels gingen meer aandacht besteden aan hun webshop. Mensen konden niet meer de stad in om te gaan shoppen en dat uitte zich in stijgen van de online verkoop. Dit blijft waarschijnlijk ook in 2021 stijgen, omdat het bij de meeste mensen goed bevalt.

 

Ook de zoek interesses ‘’lokaal’’ en “near me” stegen. Dit komt, omdat consumenten lokale bedrijven steunde in hun zware tijd. Vooral eten gerelateerde bedrijven werden gesteund door locals. Is het eten bevallen? Dan is er een grote kans dat de consument ook na de lockdown terug gaat komen.

 

Ook mode winkels moesten schakelen. Niet alleen, omdat ze moesten sluiten. Maar ook vanwege de mode switch. Veel mensen bleven thuis en droegen meer comfortabele kleding. De modebranche heeft daarop gereageerd met “lounge wear”. Met Google Trends heb ik gekeken naar “smart casual” en “lounge wear” hier zie je dat “smart casual” een enorme dip heeft gehad. Zo zijn er nog een aantal zoek interesses die enorm veranderd zijn. De belangrijkste heb ik met u behandeld.



bron: Impact van de coronacrisis op zoekgedrag: 5 trends & de gevolgen – Michelle de Zeeuw

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

Handige links