Psychologie zie je veel terug in de marketing. Denk aan het effect wat kleuren hebben op het brein en de invloed van emotie bij reclames. Ons onbewuste heeft meer invloed op ons dan we soms denken. Een ander psychologisch effect wat ook terugkomt in de marketing is het Zeigarnik effect. Volgens het Zeigarnik effect blijven de niet behaalde doelen, of voltooide takenĀ langer in het geheugen hangen dan niet behaalde doelen en onvoltooide taken (Claeys, 1969). Het staat ook wel bekend als het Cliffhanger effect.Ā
Wat doet het Zeigarnik effect?
Wij zijn zo geprogrammeerd dat we een taak snel willen afronden. Wanneer iets nog āopenā staat geeft dat negatieve gevoelens en het zorgt voor stress. Hierdoor mĆ³eten we er steeds aan blijven denken…Een bekend voorbeeld is een ober die precies weet welke rekeningen en bestellingen nog openstaan.
Hoe werkt dit Zeigarnik effect in de Marketing?
Website:
Prop niet alle belangrijke informatie meteen op de homepagina. Zo blijft de pagina overzichtelijk, en bovendien gaat men zo naar meer gedetailleerde subpaginaās op de rest van de site. De bezoeker blijft zo lang op de website, en kan zo allerlei nieuwe producten of diensten ontdekken. Let er op dat je natuurlijk niet moet overdrijven, een bezoeker moet geĆÆnteresseerd genoeg blijven om door te klikken!
Email marketing
Herinner de klant aan een onvoltooide taak! Stuur een mailtje wanneer een klant een winkelwagen heeft gevuld, maar nog niet afgerekend heeft. āBent u niet iets vergeten?ā āU bent slechts Ć©Ć©n klik verwijderd vanā¦ā. Een visuele balk die aangeeft hoeveel stappen in het proces nog nodig zijn kan dit effect versterken.
Verder in de marketingā¦
- Bij games worden vaak extra of onderling gerelateerde missies toegevoegd
- In appās wordt soms een notificatie geplaatst waarmee men eraan herinnerd wordt dat er nog wat moet gebeuren: āEr wacht 2 meldingenā
- Cliffhangers bij series en shows
- Sommige webshops gebruiken een āVerlanglijstjeā, zodat de behoefte om een aankoop āaf te makenā steeds wordt getriggerd.
Allround Web
Mocht het na het lezen van de blog toch niet zelf lukken, neem dan contact met ons op en besteed het werk uit.
Wij hebben als bedrijf erg veel ervaring en zijn daarom perfect voor de opdracht.