Het Zeigarnik effect

zeigarnik effect in marketing

Psychologie zie je veel terug in de marketing. Denk aan het effect wat kleuren hebben op het brein en de invloed van emotie bij reclames. Ons onbewuste heeft meer invloed op ons dan we soms denken. Een ander psychologisch effect wat ook terugkomt in de marketing is het Zeigarnik effect. Volgens het Zeigarnik effect blijven de niet behaalde doelen, of voltooide taken  langer in het geheugen hangen dan niet behaalde doelen en onvoltooide taken (Claeys, 1969). Het staat ook wel bekend als het Cliffhanger effect. 

Wat doet het Zeigarnik effect?

Wij zijn zo geprogrammeerd dat we een taak snel willen afronden. Wanneer iets nog ‘open’ staat geeft dat negatieve gevoelens en het zorgt voor stress. Hierdoor móeten we er steeds aan blijven denken…Een bekend voorbeeld is een ober die precies weet welke rekeningen en bestellingen nog openstaan.

Hoe werkt dit Zeigarnik effect in de Marketing?

Website:

Prop niet alle belangrijke informatie meteen op de homepagina. Zo blijft de pagina overzichtelijk, en bovendien gaat men zo naar meer gedetailleerde subpagina’s op de rest van de site. De bezoeker blijft zo lang op de website, en kan zo allerlei nieuwe producten of diensten ontdekken. Let er op dat je natuurlijk niet moet overdrijven, een bezoeker moet geïnteresseerd genoeg blijven om door te klikken!

Email marketing

Herinner de klant aan een onvoltooide taak! Stuur een mailtje wanneer een klant een winkelwagen heeft gevuld, maar nog niet afgerekend heeft. “Bent u niet iets vergeten?” “U bent slechts één klik verwijderd van…”. Een visuele balk die aangeeft hoeveel stappen in het proces nog nodig zijn kan dit effect versterken.

Verder in de marketing…

  • Bij games worden vaak extra of onderling gerelateerde missies toegevoegd
  • In app’s wordt soms een notificatie geplaatst waarmee men eraan herinnerd wordt dat er nog wat moet gebeuren: “Er wacht 2 meldingen”
  • Cliffhangers bij series en shows
  • Sommige webshops gebruiken een “Verlanglijstje”, zodat de behoefte om een aankoop ‘af te maken’ steeds wordt getriggerd.

Allround Web

Mocht het na het lezen van de blog toch niet zelf lukken, neem dan contact met ons op en besteed het werk uit.
Wij hebben als bedrijf erg veel ervaring en zijn daarom perfect voor de opdracht.


					
				
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Handige links