SEO of zoekmachineoptimalisatie – Is jouw website vindbaar op Google?

SEO
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

SEO is in de afgelopen jaren een groot en breed begrip te worden. En ik merk dat hier nog vaak onduidelijk over is. Wat is SEO en wat kun je er mee? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Tegenwoordig wilt iedereen boven aan in Google staan. Zo hoor ik ook vaak van nieuwe klanten, “mijn website is niet vindbaar”, of “ik sta niet boven aan”.  Vaak is er dan nog helemaal niets aan SEO gedaan, en hebben sommige de verwachting dat wanneer je een website laat maken, deze ook direct boven aan komt te staan.

Google kijkt naar ongeveer 200 factoren voor het bepalen van de positie. Hoe veel dit er exact zijn valt niet veel over te zeggen, omdat Google dit algoritme geheim houdt. Een voorbeeld van een factor, is bijvoorbeeld de snelheid van je website. Wanneer een website snel is, en snel geladen wordt, is dit positief. Omdat de bezoeker snel bij de informatie kan komen die hij of zij zoekt. Of gebruik je een SSL certificaat? Wanneer je een SSL certificaat gebruikt, worden gegevens die verstuurd worden versleuteld, zodat deze informatie niet of nauwelijks kan worden onderschept. Dus, is jouw website voorzien van een SSL certificaat, dan ben je goed bezig voor je bezoeker. Zo kijkt Google ook. Dit zal dus positief mee tellen. Nog een voorbeeldje, responsive. Responsive wil zeggen dat je website schaalbaar is. Zo is de website te bekijken op een smartphone, tablet en desktop/laptop. Wanneer je website niet responsive is, en een bezoeker je website bezoekt via zijn telefoon, kan hij of zij moeilijk bij de informatie komen die gezocht wordt. Dit keurt Google dus af, en dit zal dus negatief mee tellen.

Maar, dat is lang niet alles. Wat heel belangrijk is, en wat steeds belangrijker wordt, is relevante content. Vroeger was Google nog te foppen, door 100de keywords in je pagina te verwerken. Helaas werkt dit niet meer. Google wordt slimmer en slimmer. Google hecht veel waarde aan relevante content. Heeft jouw pagina alles over een bepaald onderwerp, inclusief afbeeldingen/video’s, handige links etc, dan zal je een hoge positie krijgen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de concurrentie.

kan ik kijken wat mijn positie is?
Wanneer je jouw eigen website zoekt op Google, is de kans groot dat je boven aan staat. Google maakt namelijk gebruik van Cookies, en zoekopdrachten worden opgeslagen. Als je veel naar je eigen website zoekt, zal je website dus ook hoger komen dan iemand die nooit naar je website zoekt. Om dit “probleem” te omzeilen, kun je jouw website googelen via een privé browser/venster. Hier worden geen cookies of andere factoren mee genomen, die de positie kunnen beïnvloeden.

SEO is een breed begrip, en ik kan er nog wel weken over schrijven, maar het is belangrijk om te kijken wat werkt en wat niet. Als jij een tassen webshop hebt, en je wilt boven aan komen als iemand naar tassen zoekt, heb je veel geld en/of tijd nodig. Er zijn veel grote bedrijven die zich focussen op zoekwoorden als Tassen. Dit ga je nooit winnen. Veel verstandiger is het om het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, te specificeren. Bijvoorbeeld: Zwarte leren tas. Natuurlijk zitten er ook veel grote bedrijven op zwarte leren tas, maar dit is slechts een voorbeeld. En de concurrentie op zwarte leren tas is natuurlijk veel lager dan tassen.

Dit is een kleine samenvatting over SEO, en hoe Google je positie bepaalt. Ben jij op zoek naar iemand die de SEO van je website kan verbeteren, of je kan ondersteunen in het verbeteren van je vindbaarheid? Neem dan snel contact op met info@allroundweb.nl, of bel naar 013-4700072.

Schrijf je ook in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!

Handige links