Het Zeigarnik effect

zeigarnik effect in marketing

Psychologie zie je veel terug in de marketing. Denk aan het effect wat kleuren hebben op het brein en de invloed van emotie bij reclames. Ons onbewuste heeft meer invloed op ons dan we soms denken. Een ander psychologisch effect wat ook terugkomt in de marketing is het Zeigarnik effect. Volgens het Zeigarnik effect blijven de niet behaalde doelen, of voltooide takenย  langer in het geheugen hangen dan niet behaalde doelen en onvoltooide taken (Claeys, 1969). Het staat ook wel bekend als het Cliffhanger effect.ย 

Wat doet het Zeigarnik effect?

Wij zijn zo geprogrammeerd dat we een taak snel willen afronden. Wanneer iets nog โ€˜openโ€™ staat geeft dat negatieve gevoelens en het zorgt voor stress. Hierdoor mรณeten we er steeds aan blijven denken…Een bekend voorbeeld is een ober die precies weet welke rekeningen en bestellingen nog openstaan.

Hoe werkt dit Zeigarnik effect in de Marketing?

Website:

Prop niet alle belangrijke informatie meteen op de homepagina. Zo blijft de pagina overzichtelijk, en bovendien gaat men zo naar meer gedetailleerde subpaginaโ€™s op de rest van de site. De bezoeker blijft zo lang op de website, en kan zo allerlei nieuwe producten of diensten ontdekken. Let er op dat je natuurlijk niet moet overdrijven, een bezoeker moet geรฏnteresseerd genoeg blijven om door te klikken!

Email marketing

Herinner de klant aan een onvoltooide taak! Stuur een mailtje wanneer een klant een winkelwagen heeft gevuld, maar nog niet afgerekend heeft. โ€œBent u niet iets vergeten?โ€ โ€œU bent slechts รฉรฉn klik verwijderd vanโ€ฆโ€. Een visuele balk die aangeeft hoeveel stappen in het proces nog nodig zijn kan dit effect versterken.

Verder in de marketingโ€ฆ

  • Bij games worden vaak extra of onderling gerelateerde missies toegevoegd
  • In appโ€™s wordt soms een notificatie geplaatst waarmee men eraan herinnerd wordt dat er nog wat moet gebeuren: โ€œEr wacht 2 meldingenโ€
  • Cliffhangers bij series en shows
  • Sommige webshops gebruiken een โ€œVerlanglijstjeโ€, zodat de behoefte om een aankoop โ€˜af te makenโ€™ steeds wordt getriggerd.

Allround Web

Mocht het na het lezen van de blog toch niet zelf lukken, neem dan contact met ons op en besteed het werk uit.
Wij hebben als bedrijf erg veel ervaring en zijn daarom perfect voor de opdracht.


					
				

Misschien vind je dit ook interessant

WordPress designer

Ben je op zoek naar een goede WordPress Designer? Dan is Allround Web daar voor jou! Wij ontwerpen een professioneel design, en bouwen deze voor

Lees verder ยป

Social Proof

Is jouw Webshop Social proof? Tegenwoordig is โ€˜social proofโ€™ een veelgebruikte beรฏnvloedingstechniek. Je kunt eenvoudig laten zien hoe goed jouw producten scoren door simpelweg te

Lees verder ยป

Handige links